Voeding en Acne, hoe zit dat precies?

Wanneer ik mensen voor acne behandel in de praktijk, krijg ik vaak de vraag of voeding invloed kan hebben op acne. Het antwoord hierop is simpel en duidelijk, namelijk ja! Het eten van bepaalde voedingsmiddelen kan ervoor zorgen dat de acne verergert of juist verbetert. Er zijn vele feiten en fabels over welke voeding mee-eters en ontstekingen veroorzaakt. Hieronder zet ik er een aantal feiten over voeding en huidproblemen op een rij.

Voeding en Acne

Zuivel kan onrustige huid geven

Grote kans dat je het nooit door hebt gehad, maar melkproducten kunnen ervoor zorgen dat je huid onrustiger wordt. In zuivelproducten zitten namelijk hormonen die de huid vetter maken, waardoor talgklieren verstoppen en puistjes kunnen ontstaan.

Chocola en suiker zijn boosdoeners

De bekendste boosdoener van acne is chocola, echter dat is niet geheel terecht. Zo is het niet de cacao zelf, maar is het de zuivel en de suikers uit chocola die voor onzuiverheden zorgen. Suiker stimuleert de productie van talg. Het is dus ook verstandig om snoep, koek en andere zoetigheid te vermijden. Wat betreft de chocola kun je best af een toe een stukje eten, zeker wanneer je voor de pure variant kiest, want daarin zit vaak minder suiker dan de witte of melk variant.

Groene thee zuivert

Groene thee is mijn favoriet in de theedoos. Deze thee bevat de stof ECGC en dat kan een gunstig effect op je huid hebben. Deze stof werkt namelijk ontstekingsremmend en dat kan er voor zorgen dat je mee-eters niet doorgroeien tot pijnlijke rode pukkels. Verder kan ECGC nog veel meer, zoals je huid beschermen tegen de zon en daarmee ook rimpels voorkomen. Dus drink vooral elke dag een kopje groene thee is het advies van Huidzorg Royale.

Vitamine A en B2 beperkt talgproductie

Vitamine A en B2 zijn goed voor de huid. Vitamine A houdt je talgproductie onder controle, zodat je geen vet, glimmend laagje op je huid krijgt. Vitamine A wordt echter niet opgenomen zonder vitamine B2, dus deze combinatie is heel belangrijk. Vitamine A zit in veel groenten zoals paprika, wortel, zoete aardappel, donkere bladgroenten, broccoli, sla en spinazie. Je krijgt vitamine B2 binnen door amandelen, spinazie, lever, sojabonen of vette vis te eten.

Eet gezonde vetten en beperk ongezonde vetten

Vetten zijn verdeeld in gezonde vetten en ongezonde vetten. Zoals de naam al doet vermoeden, zijn de gezonde, onverzadigde vetten goed voor je huid en de ongezonde, verzadigde vetten slecht voor je huid. Varkensvlees kun je beter laten staan, want dat zit vol met ongezonde vetten. Het advies van Huidzorg Royale is: Ga voor noten, vette vis en olijfolie want dat zijn de gezonde vetten!

Voedingsadvies voor een acne-vrije huid

Grof gezegd is eten wat ongezond is voor het lichaam ook niet goed voor de huid en een oorzaak van acne. Dit betekent natuurlijk niet dat je nooit meer iets lekkers kunt eten. Je mag best een keer een stukje chocola of een speklapje eten, maar doe het met mate. Wat betreft dat glas melk zou ik zeggen, probeer die wel te laten staan en vervang het door een kopje groene thee!

Hulp van Huidzorg Royale

De huidtherapeuten van Huidzorg Royale zijn medisch en cosmetisch opgeleid om huid die geplaagd wordt door acne, te behandelen. Tijdens een eerste afspraak kunnen we de huid onderzoeken en advies geven om de acne te behandelen. Heb je vragen of wil je een eerste intakegesprek plannen? Bel dan 071-5426893

 

Stel een vraag

© Huidzorg Royale 2019 - All Rights Reserved | Website door: Donkeys & Co.