Glycemische Index (GI) van voeding

Ons lichaam heeft elke dag energie nodig om te blijven leven, bewegen, denken en goed te kunnen functioneren. Deze energie halen we uit voeding. Aangezien goede voeding erg belangrijk is voor onze gezondheid en de uitstraling van onze huid wil ik het in deze blog hebben over de Glycemische Index (GI). Bij veel problematieken zoals acne, overgewicht, Polycysteus Ovarium Syndroom (PCOS) en suikerziekte biedt gezonde voeding vele voordelen, zoals vermindering van klachten of soms zelfs genezing. Hoe zorgen wij voor goede, gezonde en verantwoorde voeding? En wat houdt de Glycemische Index eigenlijk in?

Glycemische Index

Wat is Glycemische Index?

Glycemische index (GI) geeft aan hoe snel koolhydraten door het lichaam worden verteerd en omgezet worden in glucose (energie voor het lichaam). Voeding met een lage GI wordt minder snel opgenomen en omgezet. Deze voeding houdt de bloedsuikerspiegel stabiel en zorgt voor een langer ‘vol’ gevoel dankzij de aanwezigheid van goede vetten en eiwitten. Alle koolhydraten hebben een bepaalde (laag, gemiddelde en hoog) waarde in de Glycemische Index. De GI van een voedingsmiddel wordt uitgedrukt in een getal van 0 tot 100. Een GI kleiner dan 55 is laag, van 55 tot 70 is gemiddeld en groter dan 70 is hoog.

Bloedsuikerspiegel

Het nuttigen van voedsel wat veel suikers bevat zorgt voor stijging van de bloedsuikerspiegel, waardoor er via de alvleesklier insuline wordt aangemaakt die de bloedsuikerspiegel weer terugbrengt naar het normale niveau. Wanneer er te veel insuline is aangemaakt, ziet men dit aan symptomen als moeheid, dufheid, slaperigheid en hongerverschijnselen. Voedsel met een hoge GI wordt snel opgenomen in het bloed en zorgt voor bloedsuikerpieken en schommelende bloedsuikers. Hoe hoger de GI-waarde, hoe meer de bloedsuiker stijgt.

Huidaandoeningen en GI

Voeding met een lage of gemiddelde GI wordt vaak bij suikerpatiënten en vrouwen met PCOS aanbevolen, omdat de bloedsuikerspiegel stabieler blijft. Bij een stabiele bloedsuikerspiegel wordt geen extra insuline aangemaakt en is er dus weinig/ geen resistentie tegen insuline. Daarnaast is voedsel met een hoge GI niet goed voor acnepatiënten. Suikers staan bekend om het feit dat het acne triggert en verergert.

Voedingsmiddelen afgeraden voor acnepatiënten

Huidzorg Royale raadt dus voedingsmiddelen met een hoge GI af aan patiënten die last hebben van acne. Heb je last van acne, schrap dan de volgende voedingsmiddelen en dranken: aardappelen, frisdranken, donuts, wit brood en witte rijst. Dat zijn voor de hand liggende voedingsmiddelen die rijk zijn aan suikers en vaak koolhydraten en daarmee slecht voor de huid die te kampen heeft met acne verschijnselen. Minder voor de hand is het feit dat mango’s, peren en watermeloen ook worden afgeraden aan acne patiënten.

Voedingsmiddelen met een lage, gemiddelde en hoge Glycemische Index

Hieronder staan voedingsmiddelen ingedeeld op basis van hun lage, gemiddelde of hoge GI zonder GI-waarde toegevoegd.

Glycemische Index Voeding

Tips voor een gezonde voedingskeuze

  1. Voorkomen is beter dan genezen, kies daarom voor voedsel met een lage GI. Zo hou je een stabielere bloedsuikerspiegel en voorkom je bloedsuikerschommelingen en op de lange termijn diabetes.
  2. Eet meer voedingsmiddelen met een lage GI, dit zorgt voor vermindering van klachten.
  3. Wanneer insuline de bloedsuikerspiegel omlaag brengt, voert het de suikers uit de bloedbaan en wordt het opgeslagen als vetreserve (voor in geval van nood). Indirect zorgt insuline dus voor vetopslag. Voorkom dit en je zult sneller afvallen mocht dit gewenst zijn.
  4. Voorkom een lage bloedsuikerspiegel, omdat je anders honger krijgt en misschien zelfs een impulsieve eetbui. In dat geval kan je dan slaaf zijn van koolhydraten.
  5. Het eten van meer groente en fruit met een lage GI zorgt niet alleen voor vermindering van klachten maar ook voor verbetering van de algehele gezondheid. Zo beschermen fytonutriënten (plantstoffen)ons tegen ziektes en bevatten volop vitaminen en mineralen.

Recept voor tortilla wrap, met een lage GI

Tot slot heb ik een lunch recept met een lage GI die ik graag met jullie wil delen. Je hebt nodig een volkoren tortilla wrap met 3 plakjes kipfilet, ¼ avocado en een paar stukjes paprika (rood, geel of groen, het maakt niet uit welke). Je hebt de wraps snel gemaakt en daarna kun je genieten van een lekkere en gezonde lunch. Je kunt de wraps combineren met een kop groentesoep, waardoor je langer vol zult zitten.

Advies voor een gezond voedingspatroon van Huidzorg Royale

Zoals gezegd kunnen ‘ongezonde’ voedingsmiddelen veel effect hebben op de huid. Huidzorg Royale geeft graag advies op maat ook om huidproblemen weer te verhelpen. Advies met betrekking tot een te volgen dieet en een eerste behandeling om de symptomen te bestrijden. Heeft u vragen of wilt u een eerste intakegesprek plannen? Bel dan 071-5426893

 

Stel een vraag

© Huidzorg Royale 2019 - All Rights Reserved | Website door: Donkeys & Co.